چیلر جذبی شعله مستقیم

چیلر جذبی شعله مستقیم

چیلر جذبی شعله مستقیم اولیه همه از نوع آمونیاک بودند، چیلرهایی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم مبردهای لیتیوم بروماید و آب مقطر هستند. امروزه چیلرهای جذب شعله مستقیم به عنوان چیلرهای جذبی دو اثره طراحی و تولید می شوند.

 

برای خرید چیلر آب خنک و بررسی مشخصات آن کلیک کنید.

اولین سیستم های تبرید با جذب شعله مستقیم از نوع آمونیاکی بودند که به عنوان یخچال های خانگی کاربرد فراوانی داشتند پس می توان نتیجه گرفت که فناوری استفاده شده چیلرجذبی شعله مستقیم از چیلرهای جذبی بخار و آب گرم جلوتر است.

چیلر جذبی شعله مستقیم دو مزیت اصلی نسبت به  چیلرهای جذبی دیگر دارند. اولاً، آنها به یک مولد حرارت جداگانه نیاز ندارند و از این نظر مستقل هستند. ثانیاً با توجه به  سیستم احتراق، امکان استفاده از آنها برای سرمایش و گرمایش در هر دو فصل تابستان و زمستان وجود دارد که باعث کاهش چشمگیر نیاز لوله کشی و گرمایش در موتورخانه و بویلرها می شود.

ظرفیت چیلر جذبی شعله مستقیم با احتراق مستقیم معمولاً بر اساس ظرفیت خنک کننده انتخاب می شود و قدرت گرمایش را به گونه ای انتخاب کنید که قبلاً در مناطق سردسیر و معتدل سودآور و معقول نبود.ضمناً استفاده از چیلر جذبی شعله مستقیم در دو فصل به دلیل استهلاک زیاد،هزینه و شرایط نگهداری و جابجایی بالای آن ها مقرون به صرفه نیست.

 

خرید و بررسی تهویه مطبوع

عکس چیلر جذبی شعله مستقیم

اجرای اصلی و مهم چیلر جذبی شعله مستقیم

  1. ابزوربر
  2. اواپراتور
  3. کندانسور
  4. مبدل های دما بالا و پایین
  5. ژنراتور دما بالا
  6. ژنراتور پایین

عکس اجزای چیلر جذبی شعله مستقیم

نحوه ی کارکرد

در چیلرهای دو مرحله ای جذب جریان موازی معکوس، محلول رقیق ابتدا از طریق مبدل حرارتی با دمای پایین وارد ژنراتور دمای پایین می شود و سپس به دو جریان تقسیم می شود.

 

برای خرید چیلر هوا خنک و بررسی مشخصات آن کلیک کنید.

پس از عبور از مبدل حرارتی با دمای بالا وارد ژنراتور با دمای بالا می شود و قسمتی دیگر با خروجی محلول غلیظ ژنراتور،دمای پایین در محل مبدل حرارتی با دمای بالا و دمای پایین مخلوط می شود.این سیستم در چیلرهای جذب شعله مستقیم کاربرد فراوانی دارد و راندمان آن بیشتر از حالت سری و موازی است.

آب مقطر در اواپراتور با جذب گرما از آب موجود در کویل خنک کننده ساختمان و جذب لیتیوم برومید در جذب با فشار 6.8 میلی متر جیوه  تبخیر می شود. محلول رقیق شده تا 58.5% از مبدل دمای پایین از پمپ ژنراتور با دمای پایین عبور کرده و وارد ژنراتور دمای پایین می شود.

پس از غلظت اولیه، محلول از ژنراتور خارج شده و به دو قسمت تقسیم بندی می شود.محلول ورودی به مولد دمای بالا که غلظت متوسطی دارد، آب بیشتری از دست می دهد و در حضور شعله مستقیم غلیظ  می شود.

بخوانید: چیلر آب خنک چیست؟

بخار آب جدا شده از محلول مولد دمای بالا به ژنراتور دمای پایین می رود تا محلول رقیق اولیه  را غلیظ کند و پس از آن با بخار آب جدا شده از مولد دمای پایین وارد کندانسور می شوند، بخار مبرد در کندانسور تقطیر شده و به طرف اواپراتور هدایت می شود.

از طرفی محلول غلیظ تولید شده در ژنراتور پس از عبور از مبدل دمای پایین به جاذب در ژنراتور دمای بالا بازگردانده می شود و سیکل خنک سازی به این  ترتیب تکمیل می شود.

در این چیلر و قسمت سیکل گرمایش،تبخیر در اواپراتور صورت نمی گیرد، بلکه محلول گرم شده توسط دو ژنراتور با دمای بالا و پایین به محفظه اواپراتور جذب می شود تا گرمای خود را به جریان موجود در کویل منتقل کند.

در این سیکل کندانسور و خط آب خنک کننده برج کاملاً از کار افتاده است. در برخی مدل ها بخار تولید شده در ژنراتور با دمای بالا مستقیما و از طریق بای پس وارد محفظه اواپراتور جذب می شود و پس از گرم شدن آب در کویل اواپراتور به حالت مایع در می آید و مجدداً وارد مولد(ژنراتور) حرارت بالا می شود.

بخوانید: چیلر هوا خنک چیست؟

ژنراتور دما پایین هیچگونه نقشی در قسمت مدار گرمایش ندارد. در این نوع چیلر جذبی  شعله مستقیم،یک شیر در سیکل تابستان بسته می شود،در زمستان باز می شود و ارتباط مستقیم بین مولد دمای بالا و محفظه اواپراتور را فراهم می کند.

 

عکس نحوه ی کارکرد چیلر جذبی

کاربرد اساسی چیلر جذبی شعله مستقیم چیست؟

بیشترین استفاده این نوع چیلر در مواقعی است که مشکل در تامین برق داشته باشیم و یا هزینه برق مصرفی بسیار زیاد است.در چنین مواقعی می توان با سوزاندن گاز در ژنراتور (از طریق مشعل) این نوع چیلر به جای برق،تبرید مورد نیاز را تولید کرد.

 

برای بررسی تهویه مطبوع های تولید شده توسط شرکت هوای ناب کلیک کنید.

نکته ی مهم: در تابستان که مصرف برق ساختمان زیاد است و  شبکه برق بارگذاری زیادی دارد، می توان از گاز شهری برای  سرمایش و همینطور  کاهش هزینه های مصرف انرژی استفاده کرد.

معایب این دستگاه چه مواردی می باشد؟

  • راندمان پایین تر نسبت به چیلر تراکمی(چیلر جذبی شعله مستقیم دو مرحله ای شعله مستقیم به دلیل داشتن دو ژنراتور می تواند از نظر راندمان با چیلرهای تراکمی رقابت کند اما قیمت خرید واحد برای طراحی دو مرحله ای بیشتر است)
  • قیمت بالاتر چیلر جذبی شعله مستقیم نسبت به چیلرهای تراکمی الکتریکی (به خصوص نوع دو اثره که گرانتر از نوع تک اثره است)

آیا در صورت وجود چیلر جذبی شعله مستقیم به سیستم گرمایشی هم نیازمندیم؟

خیر،این دستگاه نه تنها باعث خنک شدن ساختمان می شود، بلکه در هوای سرد تغییر حالت می دهد و به عنوان یک سیستم گرمایشی عمل می کند و همین امر موجب می شود تا دیگر نیازی به سیستم گرمایش جداگانه برای ساختمان نداشته باشیم.

 

بررسی مشخصات چیلر آب خنک

آیا چیلر جذبی شعله مستقیم احتیاج به آب دارد؟

بله، این نوع چیلر جذبی دقیقا مانند سایر چیلرهای جذبی آب مصرف می کند. مصرف آب چیلر جذبی شعله مستقیم در برج خنک کننده اتفاق می افتد. وظیفه برج خنک کننده کاهش دمای آب برگشتی از رادیاتور است و در این فرآیند مقداری از آب به ناچار تبخیر می شود که باید با آب شیرین جایگزین شود.

 

بررسی مشخصات چیلر هوا خنک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن