چیلر هوا خنک

در این صفحه قصد داریم تا شما را با چیلر هوا خنک و ساختار آن بیشتر آشنا کنیم، مواردی از جمله کاربرد چیلر هوا خنک و انواع مختلف آن را در این بخش به طور جامع توضیح داده ایم، برای خرید چیلر هوا خنک با ما در تماس باشید.

ساختار چیلر هوا خنک

خوب است بدانید که چیلر هوا خنک از چهار جزئ مهم و اصلی و چندین قطعه کنترلی و حفاظتی ساخته شده است.

قطعات اصلی‌ که در همه چیلرهای تراکمی یکسان هستند و در چیلر هوا خنک هم استفاده می‌شوند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط (اکسپنشن ولو) می‌باشد.

شاید شنیده باشید که به چیلر تراکمی، چیلر هوا خنک نیز گفته می شود که دلیل آن نوع کندانسور به کار رفته در آن است. در چیلر هوا خنک، کندانسوری که در آن به کار رفته هوایی بوده و مبرد داغ خروجی از کمپرسور را از طریق تبادل حرارت با هوای آزاد تقطیر و سرد می‌کند. در چیلر هوا خنک از کندانسور هوایی استفاده شده است که مجهز به فن می باشد. وجود فن به گردش بیشتر هوا روی سطح کویل کندانسور کمک کرده و در نتیجه تبادل حرارت را بین کندانسور و هوای آزاد بیشتر می‌کند تا مبرد بهتر و بیشتر تقطیر شده در آخر دمای آن نیز کاهش می یابد. برای خرید چیلر هوا خنک و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۹۴۰۶۳۶۰ – ۶–۰۲۱۴۴۳۶۵۰۱۵ در تماس باشید.

انواع چیلر هوا (هوایی)

چیلر های های موجود در بازار بر اساس نوع کمپرسور و کندانسوری که استفاده می کنند طبقه بندی می شوند که هر کدام دارای ساختار متفاوت نیز می باشند و بسته به شرایط باید انتخاب شوند. نوع کمپرسور و کندانسور مورد استفاده در تهویه مطبوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال:

  1. میزان بودجه مشتریان
  2. شرایط اقلیمی محل نصب
  3. نیاز پروژه و بار برودتی آن
  4. بررسی های فنی

نحوه عملکرد چیلر هوا خنک

در چیلر ها از جمله مدل چیلر هوا خنک چهار جزء اصلی وجود دارد:

  1. شیر انبساط (Expansion valve)
  2. اواپراتور (Evaporator)
  3. کمپرسور (Compressor)
  4. کندانسور (Condenser)

بسته به آنچه در سیکل تبرید تراکمی بخار اتفاق می افتد، هوای گرم وارد کمپرسور شده و در فشار بالا متراکم می شود که در نتیجه دمای آن افزایش می یابد. سپس هوای گرم خروجی از کمپرسور (در دمای بالا) وارد کندانسور شده و با کمک هوا آن را خنک می کند. به طوری که در دمای بالا تبدیل به مایع می شود. با عبور مایع خنک کننده از شیر انبساط، افت فشار قابل توجهی به وجود دارد. به طوری که بخشی از مبرد مایع تبخیر شده و باعث کاهش مجدد دمای مبرد می شود.

این جریان مبرد سرد (مخلوطی از مایع و بخار) وارد اواپراتور می شود تا با گرفتن گرما از آب ورودی، تولید سرما کند. به این ترتیب مبرد مایع به طور کامل حذف می شود و به جذب گرما ادامه می دهد، مبرد به عنوان گرما از اواپراتور خارج می شود و در نهایت به کمپرسور باز می گردد تا سیکل تبرید چیلر تکمیل شود.

آشنایی با کاربرد چیلر هوا خنک

اصولاً همه چیلرهای تراکمی از نظر کاربرد به دو دسته تهویه مطبوع و برودت صنعتی دسته بندی می شوند. با این حال خرید چیلر هوا خنک با توجه به اینکه مصرف برق تقریباً زیادی دارد بسیار رایج شده. تیم هوای ناب که تولید کننده چیلر هوا خنک می باشد با سال ها تجربه در زمینه تولید و عرضه برای مشتریان سعی دارد تا نظر آنان را جلب کند. شما می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید تا بتوانید ضمن آشنایی با چیلر هوا خنک از خدمات نصب تخصصی ما بهره مند شوید.

تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک

گرمای آب موجود در اواپراتور (مایع مبرد) باید به روشی حذف شود. اگر گرمای مبرد از آب موجود در در کندانسور نوع پوسته و لوله ای دفع شود به آن چیلرآب خنک می گویند. به چیلری که توسط کندانسور هوا خنک می شود (همانطور که در پاراگراف دوم توضیح دادیم) چیلر می گویند. در چیلر آب خنک، آبی که گرمای مبرد را می گیرد با پمپ به دستگاهی به نام برج خنک کننده پمپاژ می شود تا درجه حرارت آب در برج کاهش یافته و دوباره به کندانسور پوسته و لوله برگردد. بنابرین تنها تفاوت نوع آب خنک و هوا خنک در این است که چیلر آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارد ولی نوع هوا خنک به برج نیازی ندارد‌ که از دیگر مزایا و برتری های آن محسوب می شود.

  • امکان تولید از ظرفیت 5 تا 400 تن تبرید در یک واحد با چیلر هوا خنک
  • امکان مدوله کردن چیلرها به یکدیگر تا تعداد ۵ عدد
  • کمپرسور از معتبرترین برندهای اروپایی (Copeland ، Danfoss ، Bitzer و …) با راندمان بالا مخصوص مناطق حاره ای
  • امکان استفاده از سیستم اکونومایزر در سیستم های اسکرو بر اساس سفارش مشتری
  • امکان تولید دستگاهها بر اساس سه نوع گاز مبرد R22، R407C، R134a
  • امکان استفاده از اواپراتور از انواع پلیت و Shell&Tube بر اساس سفارش مشتری
  • اواپراتور با راندمان بسیار بالا مطابق استانداردهای روز دنیا
  • استراکچر دستگاه از ورق گالوانیزه به حداقل ضخامت ۲ میلی متر و تمامی قطعات فلزی بصورت برشکاری، پانچ و خمکاری مطابق نقشه و با استفاده از ماشین آلات پیشرفته CNC از برند TRUMPF آلمان
  • بدنه از ورق گالوانیزه به ضخامت حداقل ۲۵/۱ میلی متر با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک به ضخامت ۸۰ میکرون
  • رنگ شاسی و پروفیل ها از مایع پلی یورتان به ضخامت حداقل ۱۲۰ میکرون
  • شاسی تا تناژ ۵۰ تن اسمی از نوع ورق گالوانیزه بصورت پیچ و مهره ای و در تناژهای بالاتر به منظور استحکام بیشتر از ناودانی یا تیرآهن استاندارد استفاده می گردد.
  • نصب رسیور با قابلیت pump down در چیلر هوا خنک
  • قطعات برقی مورداستفاده از برندهای مرغوب مانند Siemens، Danfoss، Schneider، LS، Hyundai، Finder، Atonix و Technology
  • شیر آلات مورداستفاده در خط تبرید، همگی از جنس مرغوب اروپای غربی همچون Castel، GMC و Alco بر روی خط تبرید
  • مجهز به کنترل کننده های فشار بالا، فشار پایین و فشار روغن و یا سطح روغن جهت محافظت از کمپرسور
  • فن ها همگی از نوع اکسیال با بالاترین CFM و حداقل دسیبل صدا

مزایا و معایب چیلر تراکمی هوا خنک

1بودجه مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری پایین استنیاز به بودجه نسبتاً زیاد برای خرید
2نیاز به برج خنک کننده نیستمصرف برق زیاد است
3حذف سیستم پمپاژ برج خنک‌کنندهاحتیاج به فضای باز و هوای آزاد
4حذف سختی گیر آب جبرانی برج خنک‌کنندهلرزش و صدا زیاد است
5شرایط آب و هوایی مهم نیستاندازه دستگاه و ابعاد نسبت به چیلر تراکمی آب خنک در ظرفیت‌های بالای برودتی بیشتر است
6تنوع در ظرفیت سرمایشیفشار و ظرفیت کاری بیشتر است
7در فصل زمستان نیز می توان از آن استفاده کردراندمان سرمایشی پایین

قیمت چیلر هوا خنک

به طور کلی چیلر هوا خنک به دلیل راندمان پایین تر و مدل های کندانسور آن، هزینه بیشتری نسبت به چیلرهای آب خنک دارد.
به وضوح می توان در قدرت خنک کنندگی آن، تفاوت های آن را به راحتی حس کرد. از آنجایی که اندازه و ظرفیت کندانسور چیلر هوا خنک به آب و هوا و شرایط محیطی که در آن نصب می شود بستگی دارد، با افزایش دما و رطوبت نسبی، تعداد کندانسورها افزایش می یابد که با این اتفاق، قیمت چیلر تراکمی هوا خنک افزایش می یابد که برای برخی از کارفرمایان خرید چیلر هوا خنک به صرفه نمی باشد. اما با نسبتی تقریبی قیمت چیلر تراکمی هوا خنک حدوداً بین 30 تا 40 درصد از قیمت نوع آب خنک بالاتر می‌باشد.

چیلر تراکمی هوا خنک چه کاربردی دارد؟

در واقع از لحاظ کاربرد چیلر هو خنک به دو دسته مختلف دسته بندی می شود که می توان به تهویه مطبوع و برودت صنعتی دسته بندی کرد. اما با توجه به اینکه مصرف برق بیشتری هم دارد باز هم استفاده از آن بسیار زیاد شده، در ادامه همراه تیم هوای ناب باشید تا به بررسی این موارد نیز بپردازیم: 

کمبود منابع آبی: در سال‌های اخیر، کمبود منابع آبی در ایران نسبت به قبل بسیار تشدید شده است که نگرانی‌هایی را در زمینه تامین آبی مصرفی در سال‌های آینده ایجاد کرده است. بنابراین استفاده از چیلرهای هوا خنک به جای چیلرهای تراکمی آب خنک و به ویژه به جای چیلرهای جذبی می تواند گام مثبتی در کنترل مصرف آب باشد.

بهره بردای آسان: عدم وجود برج خنک کننده و سیستم سختی گیر آب در چیلرهای تراکمی هوا خنک به معنای لوله کشی سبک تر، تجهیزات جانبی کمتر و هزینه های سرویس و نگهداری کمتر است. در نتیجه عملکرد چیلرهای هوا خنک نسبت به سایر چیلر ها نیز بسیار بیشتر است و در کل بی دردسر تر است.

قابل استفاده در هر نوع آب و هوایی: یکی از عوامل مؤثر در گسترش یافتن کاربرد چیلرهای هوا خنک، قابلیت کارکرد آن ها در تمامی شرایط اقلیمی است. چنانچه می توان از این نوع چیلرهای تراکمی براحتی در مناطق گرم و خشک و حتی گرم و مرطوب استفاده نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کافیست با ما در ارتباط باشید.

1 – کاربرد چیلر هوا خنک در تهویه مطبوع

در سیستم های تهویه مطبوع، آب سرد تولید شده توسط چیلر، از طریق گردش در مبدل های حرارتی هوا (کویل) مانند فن کویل ها، کویل های تهویه مطبوع، جریان هوای سرد لازم برای خنک سازی منازل، ادارات، مغازه ها و همچنین را تامین می کند. از طرفی پس از دریافت گرما، جریان آب به چیلر باز می گردد و تا دمای هوای استاندارد (7 درجه سانتی گراد) خنک می شود. در طی فرآیند خنک سازی هوا در مبدل حرارتی، گرمای محسوس و نهان از محیط (فضای تهویه شده) به هوای سرد در خروجی مبدل منتقل می شود. به همین دلیل در مقایسه با سیستم های خنک کننده تبخیری (کولر آبی، ایرواش و زنت) هوای مطبوع و مناسب تری به دست می آید.

2 – کاربرد چیلرهای هوا خنک در برودت صنعتی

آب سرد تولید شده توسط چیلر در طیف گسترده ای از صنایع مختلف برای خنک کردن دستگاه ها و ماشین آلات خطوط تولید استفاده می شود. نمونه هایی از این صنایع عبارتند از: پلاستیک، تزریق و ریخته گری، متالورژی، جوشکاری، ماشین ابزار، پتروشیمی، داروسازی، تولید و ذخیره سازی مواد غذایی، پرورش ماهی، سیمان و… در سطح حساسیت و اهمیت پایداری در فرآیند تولید کارخانه و همچنین با توجه به نیازهای برودتی می توان از آن به صورت مرکزی یا غیر مرکزی برای تولید آب سرد از 10- تا 3 درجه سانتیگراد نیز استفاده نمود.

انواع کمپرسور در چیلر هوا خنک

در واقع کندانسور، کل گرمایی که در اواپراتور و کمپرسور به جریان مبرد انتقال می یابد را به طور مستقیم به محیط خارجی دفع می کند. در کندانسور هوایی (هوا خنک) بخار داغ خروجی از کمپرسور از لوله­ هایی به شکل کویل عبور می کند که جهت افزایش سطح انتقال حرارت، فین­ گذاری شده اند. سپس از طریق تعدادی فن محوری، جریان هوای محیط به صورت اجباری از روی کویل عبور کرده و بعد از جذب گرمای فین­ ها به محیط خارجی (فضای آزاد) بازمی گردد. به این ترتیب، ابتدا دمای بخار داغ ورودی کاهش یافته و نهایتاً با ادامه دفع حرارت، بخار مبرد تبدیلِ به مایع می شود.

  1. کندانسور هوایی با کویل فین و تیوب (Fin & Tube Coil)
  2. کندانسور هوایی با کویل میکرو کانال (Micro Channel Coil)

چیلر تراکمی هوا خنک یک پارچه (Packaged) چیست؟

در چیلر تراکمی هوا خنک یکپارچه، تمامی متعلقات چیلر درون یک یونیت تعبیه شده اند و دستگاه به سادگی، به راحتی می توان با یک انشعاب آن را راه اندازی کرد با این الزام که بایستی بواسطه مکانیزم کاری کندانسور هوایی، در محیطی باز و در واقع فضای آزاد نصب گردد.

چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه (Split) چیست؟

در این نوع از چیلرهای تراکمی هوا خنک، کندانسور هوایی در یونیت جداگانه ای ساخته شده و مجموعه کمپرسور، شیر انبساط و اواپراتور نیز در یونیت دیگری تعبیه می شوند. این گونه می توان محل نصب یونیت دوم را جدای از کندانسور و در موتورخانه در نظر گرفت. معمولاً چنین شیوه ای در پروژه هایی لحاظ می گردد که بام ساختمان توانایی تحمل وزن چیلر یکپارچه را نداشته و فضای دیگری هم برای جانمایی دستگاه وجود ندارد.

در غیر این صورت، به علت وجود دلایلی از جمله افزایش هزینه تولید، افت فشار ایجادشده در بخار مبرد ورودی به کندانسور، کاهش راندمان دستگاه و … نمی توان در مجموع بکارگیری چیلرهای هوا خنک دو پارچه را ایده مناسبی دانست.هرچند که برخی از تکنسین ها، بعلت دسترسی ساده تر به موتورخانه، چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه را انتخاب بهتری می دانند.

دانلود کاتالوگ

سوالات متداول :

 

فن های کندانسورهای چیلر هوا خنک عمدتاً جریان هوای عبوری از کندانسور را به سمت بالا هدایت می کنند و وجود سایبان مانعی برای این کار است و به شدت راندمان چیلر هوایی را کاهش می دهند

بله به این دلیل که هر چه ارتفاع شهر مورد نظر از سطح دریا بالاتر باشد، به دلیل کاهش چگالی هوا و کاهش دبی جریان عبوری از روی کندانسور، ظرفیت برودتی چیلر هوایی نیز کاهش می یابد

این دستگاه بین 3 تن تبرید واقعی تا 600 تن تبرید واقعی قابلیت تولید را دارد

ارتباط با ما : 

دفتر مرکزی: تهران، شهران، میدان دوم شهران، خیابان یکم، مجتمع تجاری اداری سامان،

طبقه اول اداری ، واحد ۶

تلفن: ۶۰۲۱۴۴۳۶۵۰۱۵

        ۷۰۲۱۴۴۳۳۶۸۰۶

کارخانه: کرج، مهرشهر، منطقه ویژه اقتصادی پیام، فاز دوم، خیابان هشتم، پلاک ۱۰

تلفن: ۳۰۲۶۳۴۰۰۸۵۵۰

ایمیل: info@havayenab.com

تلگرام و واتس آپ: ۰۹۱۲۹۴۰۶۳۶۰

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت هوای ناب باران می باشد.طراحی و توسعه : فرادید پرهام

به بالای صفحه بردن